Fullspäckad dag

 
Den här dagen har gått i en rasande fart. Efter lunch åkte jag till jobbet för att fika och träffa mina fina kollegor. Jag var lite nervös innan för hur de på jobbet skulle reagera. Det blev många kramar, fina ord och varma blickar. Vissa kom inte fram och sa inget alls, och det är såklart helt okej. Alla reagerar olika. Något som jag kan bli lite trött på är att när jag säger att jag mår ganska okej just nu, så svarar vissa att sorgen kommer bli värre senare. Det kommer, ska du se. Eh? Okej, tack för att du vet hur min sorgeprocess ser ut. Jag tackar ödmjukast för att du vill berätta för mig hur jag kommer att må. Djupa andetag, ett leende och teflonhuden får det att rinna av. Alla är olika. Alla är olika. Alla är olika. De orden repeterar jag inombords. 
 
Men vet ni? Jag mår på riktigt ganska bra just nu. Jag bryter ihop emellanåt, men sedan kommer jag igen. Det är temporärt. Och visst, kanske kommer det tuffare tider framöver, men då tar jag det då. Varför ska jag idag tänka att sorgen kommer att fördjupas om ett tag? Jag tjänar noll och ingenting på det. Jag lever här och nu. Här och nu mår jag ganska bra. 
 
 
Efter att ha handlat mat och ätit middag tog jag mig i kragen och gick ut på en promenad. Jag gick två varv runt Råstasjön. Ljuset var gyllene. Helt magiskt vackert. Musiken pumpade in i öronen och ut i kroppens alla celler. Där och då kände jag mig så jävla stark. Jag klarar allt. Inget ska få trycka ner mig. Jag lever.  
 
1 Anonym:

skriven

Det känns som om ni hann att bearbeta mycket tilsammans, det är nog en bra bas nu. Det är klart att du kommer att sakna honom, att han fattas dig, men jag tror att det skulle ha glatt honom att du kan känna glädje även nu i en vacker solnedgång!


Svar: Vi bearbetade väldigt mycket ihop och jag tycker verkligen att det har hjälpt mig nu. Min sorgebearbetning har redan pågått i två år kan man säga. Den har kanske varit mer utspridd än många andras. Kram 💜
Sara

2 Eva Gy:

skriven

Blir så imponerad av din styrka! Du har så rätt i dina ord, vi lever här och nu❤️

Svar: Tack, Eva 💜 Kram
Sara

3 Eva:

skriven

=) <3

Svar: 💜
Sara

4 Alex i München :

skriven

Vilken hemlängtan jag fick. Jag sprang runt råstasjön varannan dag i flera år, otaliga varv.

Någonstans löste jag:
Sorg är övergående men saknaden varar för evigt.
Fint och något att leva med. En saknad kan ju också väga tungt men en sorg är ju en miljard kilon.

Svar: Ja, det är så himla fint vid Råstasjön. Särskilt fint är det när solen går ner, det blir nästan alltid ett helt magiskt ljus. Det var fint och så klokt skrivet om sorg och saknad! 💜
Sara

5 Anonym:

skriven

Jag är så oerhört, obeskrivligt tacksam för din blogg! Jag har följt den i några månader. Min far har också glioblastom. Jag tror inte han har många veckor kvar nu. Din blogg har varit en sådan oerhörd hjälp för mig i mitt sorgearbete. Framför allt din och Ds inställning till sjukdomen har stärkt mig i min inställning: det här är ingenting som går att kämpa emot eller tro att "det värsta kommer inte hända just oss" utan fokusera på att hitta sätt att hantera det allra värsta. Ni är mina stora förebilder i det 💗💗💗

Svar: Tack fina du 💜 Dina ord betyder obeskrivligt mycket för mig 💜 Hoppas att din pappa får en så bra sista tid som möjligt. Hoppas också att du får stöd under den här svåra tiden. Om du behöver någon att prata med så kan du lämna din mailadress, så kan jag skicka ett mail till dig. Stor kram 💜 💜💜
Sara

6 Ulrika:

skriven

Jag beundrar ditt mod och din oerhörda styrka!!!!!!❤️

Svar: Tack för att du skriver det 💜💜💜
Sara

7 Silje :

skriven

Du er rå vennen rett og slett rå! Din styrke er missunnelsesverdig og at du klarer og ha det godt varmer hjertet mitt! Savner å henge med deg på fritiden💔
Håper vi kan treffes snart igjen 💜

Svar: Tack älskade vän. Saknar dig så mycket 💜💜💜
Sara

8 Eleonor Walston:

skriven

Folk kan saga sa dumma saker. Det ar sa onodigt att saga att det kommer bli varre. Vad vet dom?
Det later pa dig att du forsoker halla dig positiv och det ar starkt jobbat tycker jag! Det som kommer, kommer. Jag hoppas du far en himla fin framtid. Tack for att du delar med dig av ditt sorgearbete till oss.
kram

Svar: Tack fina Eleonor 💜 Det är verkligen konstigt att vissa människor känner sig tvungna att säga oschyssta grejer. Kram 💜
Sara

9 Hanna Karlsson:

skriven

Vad härligt att du kan känna att du mår bra! <3

Svar: Ja, det är väldigt skönt 💜
Sara

Kommentera här: