One little word

Än en gång snor jag en fin idé från Sandra, nämligen one little word inför nästa år
 
Sandra förklarar det såhär: "Det går helt enkelt ut på att man väljer ett ord som ska få följa med en under det nya året. Att ha med sig ett ord genom hela året tror jag gör att man blir mer medveten om hur man handlar, vem man är och hur man mår. Så fort något känns fel återvänder man och samlar kraft, styrka och tänker om. Självklart kan man behålla ordet för sig själv men ibland är det nästan ännu bättre att dela med sig av det och meningen man vill att det ska innebära. På så sätt har man gjort innebörden av det ännu tydligare för sig själv."
 
Jag har sedan jag läste inlägget velat mellan två ord. Tilltro och lugn. De hänger nog lite samman egentligen. Har en tilltro blir en lugn. Är en lugn är det troligtvis lättare att känna tilltro. Slutligen bestämde jag mig för ordet TILLTRO.
 
 
Att ha en tilltro till mig själv. En känsla av att jag kommer klara vad än livet kastar i min väg. En tilltro till att jag kommer kunna fortsätta leva när det D inte längre får vara kvar hos mig. Tilltron handlar om att våga lita på att det kommer finnas en framtid för mig, även om D inte är där. Precis som att solen kommer gå upp varje dag kommer jag att överleva, och leva. Det handlar också om en tilltro på det professionella planet - att jag är en bra lärare som alltid gör mitt bästa för elevernas skull. Jag har lätt att tvivla på mig själv, särskilt när det gäller mitt yrke. Jag älskar att jobba som lärare, och jag måste ha tilltro till att det faktum att jag alltid gör mitt bästa.
 
Jag kan och jag vill.

Kommentera här: