De där ocharmiga dåliga sidorna som verkar vara det enda jag har fallenhet för att visa

Något nytt har väckts inom mig. Eller det är ju inget nytt, egentligen. Verkligen inte, men det har blivit så oerhört tydligt för mig under den senaste tiden. Törsten efter bekräftelse. Nu när jag är ensam och jag inte har D som berättar hur mycket han älskar mig och hur bra jag är på att vara jag, så står jag lite handfallen. Frågeställningen som snurrar runt i min arma hjärna är just nu: Har jag några bra sidor, och vilka är de i så fall?

Här och nu känns det mest som att jag har fallenhet för att visa upp mina dåliga sidor. Herregud, de sidorna kan jag berätta om fortare än kvickt, gärna lite skämtsamt också så att det verkar som att jag har självdistans. Här kommer några av de ocharmiga godingarna:
• Jag är en öppen jävla bok. I wear my heart on my sleave, liksom. Jag oversharear så sjukt mycket. Typ jämt. Det är som att jag inte kan hindra mig själv och plötsligt har jag sagt något som jag lovat mig själv att inte prata om (OBS! gäller inte andras hemligheter. Okej, oftast inte i alla fall. Det finns ju liksom grader av hemligheter och vilka man kan berätta saker för. Åh, ni ser ju. Så ocharmigt att mig. En dålig sida inom en annan dålig sida. Inception.). Jag bara berättar en massa saker om mig själv utan att någon frågat. I tid och otid. På riktigt. Sedan lider jag av grav ångest och önskar att jag bara kunde vara tyst.
• Jag är otålighetens moder. Det här med att gå långsamt, äta långsamt, prata långsamt och gå långsamt fram hör att jag får ordentligt med stresspåslag. Käre min tid, vill jag bara skrika. Kom igen, för fan. Jag står inte ut. Men det gör jag inte, jag gnäller sedan istället, vilket osökt leder mig till min tredje ocharmiga sida;
• Jag kan gnälla och klaga. Ojojoj. Jag ser det som att det är hälsosamt, om man gnäller så får man det man är irriterad på ut ur systemet och då känns det bättre. Stackars vänner som får höra mitt klagande. Och D, stackars älskade man, vad han fick låna ut sina öron för att höra på mig.
• Jag oroar mig. För allt möjligt. Kan läsa sms flera gånger innan jag skickar dem, och sedan igen efter att jag skickat dem. Oroar mig för att få cancer, för att dö, för att vara ensam för evigt, för att jag är dålig på ekonomiska bitar, för hur jag är som lärare, för min vikt, för hur det jag skriver mottas av den som läser. Samtidigt oroar jag mig mindre än innan D blev sjuk. Förutom cancer- och döbiten. Det är jag sjukt rädd för.

Alltså, jag skulle kunna skriva på den här listan till dödagar. Jag är charmigheten själv, uppenbarligen.

Kan inte ni dela med er av vad ni har för dåliga sidor, så att jag inte känner mig så ensam (en annan ocharmig sida. Kan inte sluta dela med mig)?

1 Ullis:

skriven

Ha ha….ursäkta Sara att jag skrattar men du formulerade dig väldigt underhållande i denna post. Åh gumman, du ska bara veta att alla, (nu menar jag ALLA) har mer eller mindre dåliga sidor…men det visste du nog redan. Däremot är det inte alla som har sådan självkännedom som du har och även dom som har självkännedom vill helst inte prata om det och tvärtom. Jag tror att det är rätt normalt att bli lite gnällig och bitter efter en sådan stress som vi har gått igenom (åtminstone ett tag innan livet börjar se ljust ut igen).
Herregud, både jag o David lånade ut våra öron till varann - han kunde komma hem från jobbet o bara ösa ur sig gnäll, dvs inkompetenta idioter som gjorde hans jobb svårt ha ha……o jag med….hur jävla svårt ska det vara att få komma på intervju i det här jävla skitlandet bla bla bla……(när jag sökte jobb innan han blev sjuk). Hur han peppade mig o talade om hur bra jag var och att jag var väldens snyggaste kvinna. Väldigt tomt med det nu. Men ingen ide att hänga läpp för det (trots att vissa dagar släpar läppen i golvet). Jag märker att jag skrattar inte lika ofta längre - har liksom inget att skratta åt nu när David är borta (han var otroligt rolig). Nåt jag blir grymt irriterad på är när folk säger emot mig…..eller typ ratar det jag tror på eller finner kraft i. Folk får gärna tycka vad dom vill men det ska jag också få utan att någon direkt ska slå ner på det….då kan jag bli rätt förbenad alltså. En annan sak som stör mig är när folk inte svarar, speciellt när jag vet hur de springer runt med telefonen klistrad i handen o kollar displayen var 3:e minut. Jag slutar gärna höra av mig helt så slipper dom svara så enkelt är det……Och en annan sak, folk som inte har någon empati och inte kan sätta sig in i hur andra människor har det…….kompisar som inte hört av sig knappt sen begravningen…tror att allt är ok bara den är över. Men bra där…håll er borta för fan för det är inga kompisar! Nä så gnäll så mycket du vill. Jag tror att det är precis som du säger….det måste ur systemet men man får nog se upp så man inte fastnar där för länge och att man blir kroniskt gnällig ;) Kramar till dig Sara!

Svar: Haha, skönt att höra att jag inte är ensam, Ullis! 😂 Kramar
Sara

2 Alex i München :

skriven

Det tar tid att hitta en ny balans utan D.

Mina dåliga sidor eller några av dem:
Jag är superotålig. Har noll tålamod med mig själv eller andra, framförallt andra...
Jag har kort stubin och är långsint, världens sämsta kombination!
Jag hakar upp mig på detaljer och saker, kan störa mig på kollegor tex onödigt ofta och mycket.
Jag är impulsiv och handlar oftast på någon form av feeling.
Jag skräpar ned något fruktansvärt. Alltså hemma. Och sen blir jag sur på V för att han aldrig städar.

Ja det var ett urval.

Svar: Haha, det låter som att du beskriver mig. Känner så väl igen mig i det du skriver. Särskilt kort stubin och långsint 😅
Sara

3 Hanna Karlsson:

skriven

Jag tycker du låter väldigt mänsklig. Mina dåliga sidor:
- Jag kan vara sjukt lättirriterad och flippa för småsaker.
- Jag har inget tålamod och så är jag envis som synden.
- Jag kan ofta vara för ärlig. Ofta är det bra men lika ofta trampar jag i klaveret på grund av min ärlighet.
- Jag har så höga krav på mig själv. Vill liksom vara perfekt men vet intellektuellt att ingen är det och jag är bra som jag är. Men självkänslan är inte alls bra.

Svar: Tack för att du delar med dig! Känner igen det där med att ha superhöga krav på sig själv, trots att man vet att ingen når de där kraven. ❤️
Sara

4 sanna:

skriven

åh jäklar vad detta inlägget väckte min sovande björn som mumlat " du gör ju inget galet " :) hehe. låt mig spalta upp mina saker :

- KATASTROFTÄNK - DAGLIGEN.
gick till psykolog för det, varpå psykologen sa " du kanske ska sluta tänka på det ? " EH..... jo... smart där. ( gick aldrig mer tillbaka )

- hur jag i ett tyst rum kan börja nämna saker som är allt för privat eller helt ointressant, bara för att jag hatar tyst stämning.

- hur jag gärna bjuder på mig själv för att få en skönare atmosfär , men vilket gör att jag framstår som korkad eller konstig. alla behöver inte veta att jag fick in en tia och en femma mellan framtänderna innan min tandställning liksom.


- hur min sambo har tålamod med mina " NEJ DET ÄR INGENTING HAR JAG JU SAGT FÖR FAN " och hur det alltid slutar med att han säger " jag går ingenstans innan du har förklarat vad du går igenom och hur du mår, för någonting är det " .. och där brukar jag bryta ihop och får gnälla av mig, men aldrig att jag kan erkänna det på en gång.


- avskyr folk som är dryga/bättre än andra/kan mer / vet mest / och brukar få vakta min tunga när någon kör härskarteknik och jag inte hört hela samtalet, men oftast vill jag lägga mig i och säga ifrån men då måste jag ha varit med ifrån början så jag inte attackerar helt fel haha :)


sen, som jag nämnde i början, jag har ett katastroftänk utan dess like och jag försökte ventilera det med min sambo häromdagen.

jag sa : jag har aldrig förlorat någon nära ( förutom morfar farfar mormor farmor -och även om det var sorgligt så var det väntat ) och istället för att njuta att jag har mina vänner och familj kvar så går jag omkring och väntar på smällen, på cancern - på hjärtinfarkten, på bilkrocken, på stroken, på olyckan - mm, och det är så jävla jobbigt att behöva tänka så.

min sambo tar min hand och säger: men du , om det nu skulle hända dina päron något så har ju dom om något haft ett helt underbart liv, där dom älskat varandra och varit så lyckliga och fått två vackra goa barn och där dom inte skulle ångra en enda dag i sina liv, du om någon borde ju inte tänka som du gör, för din uppväxt var ju helt underbar och trygg och kärleksfull, varför oroa dig över något som kommer hända förr eller senare?

han har ju så rätt. men jag kan inte sortera känslorna, jag sörjer dom - medan dom lever - för att dom en dag kommer vara borta - och jag hatar mig själv för det .för jag vill inte göra så men jag kan inte sluta. det är mitt största dilemma , att inte bara kunna vara i nuet, jag försöker, jag kämpar och jag skäms som ens har detta som ett problem - jag har ju inga problem - jag om någon ska inte klaga - alla mina lever ju - men hur länge till? och tänk om jag dör i en olycka, jag är ju inte färdig på långa vägar och helt plötsligt får jag sån ångest över att jag inte gjort något speciellt med mitt liv, vilket jag har, men ändå, lätt att bli kritisk. iaf.

det är mina katastroftankar som träder i kraft, och jag hatar dom. jag brukar bota dom med att googla på gulliga kattungar eller ringa en vän eller be sambon hålla om mig så hårt han kan medan jag mumlar " LET på inandning och GO på utandning - let go " ) oavsett, vi bär alla på våra små demoner och tankar, så är det bara <3


massa kärlek och kramar till dig.

Svar: Fina du ❤️ Tack för att du delar med dig! Det är lätt att hamna i katastroftänk, men svårt att komma ifrån. Samtidigt är det så viktigt att kunna njuta av det som händer här och nu, även om du vet att det en dag kommer ta slut (som det ju gör för alla fört eller senare). Det var det som hjälpte mig och D, vi visste att det skulle ta slut och sörjde det men vi gjorde också det bästa av situationen och försökte att leva livet när vi hade chansen. Det är så jag försöker tänka nu med, att jag måste ta chansen så länge jag har den. Jag tänker såhär, kan det vara att katastroftänkandet har blivit som en tvångstanke och om du slutar att tänka på det så kommer det hända något hemskt? Skulle du på något sätt kunna vända katatroftänket till en drivkraft för att leva livet så mycket du kan här och nu? Många kramar ❤️
Sara

5 Anonym:

skriven

Hej.. kul inlägg.! Jag gillar din ärlighet 😊
Några av mina fantastiska sidor 😁
Jag är oftast rak på sak , vilket i dom flesta fall får mig att framstå som klumpig .. tycker jag något säger jag de utan att tänka mig för (inte elaka saker som får andra att må dåligt på deras bekostnad) eller de har hänt men har inte varit meningen..
En annan grymt dålig sida är min mur jag byggt upp runt mig -den är typ hit men inte längre.. jag släpper gärna inte in människor i mitt revir.. jag går oftast med ett poker fejs och där kan dom få vara men inte närmare..

Svar: Tack för att du delar med dig! ☺️ Så härligt att få del av andras sidor och se att vi är rätt lika.
Sara

6 sanna:

skriven

tack för ditt fina svar <3 jo, så kan det säkerligen vara. Ska verkligen göra mitt bästa till att vända det till något positivt och inte fastna i rädsla <3 du inspirerar . massa kramar till dig .

Svar: Låt dig själv ta tid ❤️ Du kommer klara det. Stor kram
Sara

7 Ylva:

skriven

Din första dåliga sida var mig upp i dagen!
Andra dåliga sidor:
Besserwisser de lux
Älskar att starta projekt, men inte att avsluta dem
Talar gärna om för andra hur de ska leva och göra, inte lika duktig på det själv

Och just nu tycker jag väldigt synd om mig själv dessutom, för min stora kärlek har förlorat sina känslor för mig, jag är bara kompis (låt väl en bra kompis, men inte det jag vill vara)

Svar: Tack för att du delar med dig, Ylva! ❤️ Vad ledsen jag blir för din skull att din stora kärlek inte har några känslor för dig längre. Det måste kännas så himla tufft 😞 Jag förstår att du inte bara vill vara en kompis, när du känner så mycket mer. En stor kram till dig!
Sara

8 Jessie:

skriven

Åh Sara. Du är långt ifrån ensam när det gäller dåliga sidor! Nu har jag förvisso lidit av depression med tillhörande ångest av alla dess slag under de senaste 3 åren ungefär (vilket naturligtvis förvärrar vissa av mina sidor), men precis som du delar jag alltid med mig av för mycket. Om någon ger mig lillfingret, tar jag hela armen. Det brukar alltid sluta med att jag får ångest över att jag sagt för mycket, alternativt känner jag mig dum som inte kunde hålla mun.

Jag har också en tendens att säga dumma saker som gör att folk tittar konstigt på mig. Istället för att ha normala konversationer med folk, kan vad som helst hoppa ur munnen på mig. Eller så formulerar jag mig på helt fel sätt, som gärna kan misstolkas på femtioelva olika vis.

Om det fanns ett pris för gnäll och klagan, skulle jag garanterat ha vunnit första pris. Det finns inget jag inte kan gnälla över. Min stackars make bara nickar och hummar numera. Han har fått stå ut med så mycket gnäll, klagan och tjat de senaste åren. Det är ett under att hans öron sitter kvar!

Och tro mig, jag har många fler dåliga sidor. Men den här gången försöker jag faktiskt begränsa mig. Vill ju inte skrämma upp dig alltför mycket. ;-)

Svar: Åh, tack för att delar med dig! Så roligt att läsa om att jag inte är ensam 😅 Kram
Sara

Kommentera här: