Väntan

 
De här dagarna har varit de konstigaste jag har varit med om. Jag sitter vid min mans sida och väntar på att han ska dö. På ett underligt sätt känner jag ett sådant lugn när jag är vid hans sida, som om det är natuligt att han ska dö. Han är vaken under ganska långa perioder än så länge, men han är inte riktigt i samma värld som oss. Han får smärtstillande, kramplösande och lugnande och jag tror att de ger honom en behaglig och rofylld tillvaro. 
 
M och S såg till att jag fick äta middag igår, och vi tog en liten promenad. Även om jag kände mig som den tröttaste i världen så gav lite tid med dem mig energi.
 
Jag har sovit vid Ds sida inatt. Personalen såg till att våra sängar var på samma höjd så att vi kunde hålla varandra i handen. Det var så skönt. Igår fick jag en kram av D och han smekte mitt hår. Den känslan. Jag vet ju aldrig om det är sista gången. Vi pussas ofta. Jag viskar att jag älskar honom så fort jag får möjligheten.
 
D vaknade vid fyra-tiden inatt. Han låg och pratade med sig själv och gestikulerade ibland med handen. I hans värld verkade vi övningsköra igen. Han sa åt mig att det är viktigt att blinka i rondeller, att jag skulle förbereda mig på avfarten osv. Jag var så sinnessjukt trött så jag försökte klappa hans hand, hålla den andra handen framför hans ögon så att han skulle stänga dem och lugnt säga att han måste försöka sova.
 
Sedan höll D sig vaken fram till lunchtid. En av hans vänner kom och hälsade på. Det var så skönt för mig att prata med honom. Han förstår. Han har varit med om att en närstående till honom gick bort i samma sjukdom. Vännen skjutsade hem mig, och nu ligger jag i soffan för att samla lite energi. Imorgon ska jag sova hos D igen. Min älskade älskade man. 
1 Therese:

skriven

Skickar många varma kramar och tankar till dig

2 Anonym:

skriven

Det finns en sådan vacker fin blogg om en man som förra veckan förlorade sin fru i cancer. Den är på engelska med underbar text och modiga uppmuntrande visdomsord. "Thislifeilive " heter den..jag förlorade ngn nära, och den har en sådan fin sorglig innebörd men tröst också!kram Jessica

3 Hanna Karlsson:

skriven

Jag har tänkt på dig/er hela helgen. Kan inte säga att jag förstår men skickar mina varmaste tankar och kramar till dig

4 Iréne:

skriven

Var hos honom hela tiden om du kan, det kommer att hjälpa dig mycket efteråt och för D är det ovärderligt att du alltid finns vid hans sida när han vaknar.
Kram// Iréne






Svar: Jag förstår att du menar väl när du skriver din kommentar Iréne, men den ger mig så otroligt mycket ångest och dåligt samvete. Jag orkar inte vara hos honom varje sekund. Då kommer jag aldrig överleva den här svåra tiden själv. Det är så otroligt påfrestande på psyket att ständigt leva i väntan på döden, och jag måste få lite tid för att hinna bearbeta allt.
Sara

5 jaana :

skriven

Tänker jättemycket på er sedan jag fick av min dotter höra om er.
Träffar dig gärna efter allt detta om du vill - jag är mamma till T-L
så nu är det mer än två år sedan jag gick igenom detta med min man - jag önskar er allt fint och till dig speciellt: bon courage - känns skönt att veta att ni är på ett bra, lugnt ställe -
för mig har det kommit en tid efter när jag nu känner att krafterna återvänder - sänder er mina allra varmaste tankar & kramar





Svar: Jag ses gärna en tid efter att allt det här är över 💜
Sara

6 Rebecca:

skriven

När ord är överflödiga så hoppas jag ni vet att vi är med er i tankarna <3 en ynka bloggläsare är vad jag är, som önskar det fanns något jag kunde säga eller göra.

7 Ullis:

skriven

Jag känner igen detta Sara…..och du har rätt. Jag kände samma sak. Man var tvungen att få en "break" medan man väntar. Det låter hemskt men så är det faktiskt. Man vet ju inte heller hur länge dom får vara med - kan ju bli ett bra tag och då kanske man är så trött att man ändå sover vid dödstillfället. Fast prästen sa till mig att det kan hända att jan går när du inte är här och det skulle jag ändå inte känna skuld för……..men oj, det hade varit för mycket begärt för det hade jag nog gjort. Jag kände trots allt på mig när det var dags.
Hoppas också vi kan ses nån gång längre fram när jag hälsar på i Sverige och du har ork och lust. Kanske en tripp till Perth framöver ;) Kram!

8 Ylva:

skriven

Hoppas att du fått vederkvickande vila i natt. Vilken svår situation! Det är bara du som kan ta hand om dig, så det är bra att du gör det! Jag tror att det blir svårare återhämtning efteråt om du ger 110% (eller 200% ...) nu. Tror inte att D vill att du ska fara alltför illa heller.

Kram

9 Lotta:

skriven

Du är så klok Sara som lyssnar på dig själv och vad du faktiskt orkar med. Att ständigt vara närvarande är otroligt påfrestande och det tär både för dig och din man. Du måste samla energi med jämna mellanrum för att du ska orka. Gör man inte det är man inget bra stöd för varken sig själv eller någon annan. Du är klok som lyssnar på dig själv och ingen annan. Jag vet hur det där med samvetet kan göra. Du gör allt du kan och du är så bra och modig. Tänker så mycket på dig och er ska du veta. Många kramar ❤️

10 Marina:

skriven

Varmaste styrkekramar till er två ♥ . Jag vet hur du känner dej, tänk på dej själv så att du orkar, orkar inte du är det inte till någon nytta för D heller. Gör det bästa för er båda den tid som är kvar, men inte till vilket pris som helst. Kram ♥

Kommentera här: