Inspirerande klipp

Här är några inspirerande klipp som jag visar för mina elever. Kanske kan de inspirera dig till något också.
 
If I should have a daughter... av Sarah Kay
Sarah Kay är en spoken word-poet, och främst den första dikten hon framför tycker jag är så fin och inspirerande. Den får en att tänka till. Vad skulle jag vilja säga till mitt barn om jag hade ett?
 
 
 
Your body language shaped who you are av Amy Cuddy
 Det här klippet handlar om hur små förändringar i hur vi använder vårt kroppsspråk kan förändra hur vi ser på oss själva. Amy Cuddy säger att det inte handlar om fake it 'til you make it, utan att en ska tänka: fake it 'til you bedome it! Det är så himla intressant att höra om.
 
 
 
How not to be ignorant about the world av Hans och Ola Rosling
 Rosling krossar många missuppfattningar om världen som en kan ha med hjälp av statistik. Så intressant!
 
 
 
Meet the mom who started the Ice Bucket Challenge av Nancy Frates
Kommer ni ihåg när Ice Bucket Challenge cirkulerade? Enligt ted.com så gjorde utmaningen så att ca 160 miljoner doller samlades in till förmån för forskning på ALS. Här är kvinnan som var med och startade det. Det krävs bara att en människa reagerar på något, och börjar göra något för att starta något (och sedan krävs det en hel massa andra saker också såklart, men det jag vill få fram är att en kan inte bara sitta och vänta på att någon annan ska göra något). 
 
 
 
Everybody dies, but not everybody lives av Prince Ea
Prince Ea är också en spoken word-poet. Det här klippet handlar om att ta chansen till att leva. Att inte bara låta livet passera i väntan på att något ska hända eller att någon ska göra något för dig. Det är klart att vi alla har begränsningar, men jag är övertygad om att många skulle kunna må bättre och ha bättre liv om de vågade tro på sig själva och sina drömmar. 
 
1

skriven

Får jag inspirera dig tillbaka? Om du har missat Taylor Mali är ju detta en klassiker.

http://youtu.be/h5yg0u1MkDI

Svar: Åh, den har jag sett förut. Så himla bra!
Sara

2 Ylva:

skriven

"Everybody dies, but not everybody lives!" Så sant!

Jag skriver sporadiska dagboksanteckningar, på det papper jag har tillgängligt när lusten faller på. I samband med att jag städade ut x:et förra året så hittade jag ett antal av dessa anteckningar och kunde konstatera just detta (som jag faktistiskt hade glömt) att jag länge bara väntade på att livet skulle börja på riktigt.


Det som är bra i sammanhanget är att jag också kunde se i dessa anteckningar att NU lever jag! Och många av de mål jag haft har jag faktiskt genomfört eller är på god väg med. Jag gjorde dock förändringen i så små steg att jag knappt kände det när jag gjorde det. Men sett över tid är det mycket stor skillnad!

Jag brukar ibland drömma om att bli lärare och börja min första kontakt med eleverna med att fråga vad de har för mål och drömmar i livet. Sedan kan undervisningen utgå från att ge förutsättningar för att förverkliga dessa mål och drömmar. Ja, jag är naiv ;-)


Svar: Vad glad jag blir för din skull! Det är så bra att kunna gå tillbaka i tiden för att få lite perspektiv på livet, och att då kunna inse att du lever på det sätt du vill är fantastiskt! 💜

Jag tycker inte att det är en naiv utgångspunkt som lärare. Det är inte alltid lätt att få med det i undervisningen, men när jag gör det så blir det så himla bra, både för eleverna och mig. 💜
Sara

3 Hanna Karlsson:

skriven

Vilka bra klipp!

Svar: Ja, visst är de? 💜
Sara

Kommentera här: